In de eerste vijf maanden van het jaar werden 186.019 nieuwe auto’s aan de man
gebracht. Dat betekent een afname van 26 procent. Opvallend is dat het
aandeel in de verkoop van de zuinigere, milieuvriendelijkere auto’s met een
A- en B-label fors is toegenomen. "Dit is een trend die een paar
maanden geleden is ingezet", zei Bovag-woordvoerder Gijs Bosman.
Weinig Opel, veel Toyota’s
Het Duitse Opel, dat tot voor kort in financiële problemen verkeerde,
behoorde tot de slechtst presterende merken afgelopen maand. De verkoop
kelderde met twee derde tot 1722 stuks. Ook het Franse Renault en Peugeot
kampten met een stevige terugval van de vraag. Toyota was vorige maand het
meest verkochte merk. Dat was voor een belangrijk deel te danken aan de
succesvolle kleine Aygo.
De daling van de verkopen komt niet onverwacht. De RAI en Bovag hadden vorige
maand al hun prognose voor de autoverkopen over dit jaar flink naar beneden
bijgesteld tot 400.000 stuks. ,,Voorlopig zijn er geen signalen dat het nog
verder zal verslechteren. Maar het is afwachten wat er gaat gebeuren. De
autobranche zit in zwaar weer”, aldus Bosman.
Drukte in Frankrijk en Duitsland
De stilte in de Nederlandse showrooms staat in schril contrast met de
verkoopcijfers over de Duitse en Franse automarkt. Daar konden de
merkendealers de laatste maanden flink profiteren van de sloopregeling voor
oude auto’s. Het aantal registraties van nieuwe personenauto’s steeg in
Duitsland, de grootste automarkt in Europa, vorige maand met bijna 40
procent. In Frankrijk werden ruim 12 procent meer auto’s aan de man
gebracht.
De slooppremies in deze landen is echter hoger en geldt voor de aanschaf van
nieuwe auto’s. In Nederland valt maximaal 1000 euro terug te krijgen en daar
moet dan een nieuwere auto voor worden teruggekocht.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl